naar sossusvlei

14 september 2018 - Omaruru, Namibië

woensdag 12-09-2018

Voor vanmorgen de wekker gezet want we willen om 07:15 aan het ontbijt zitten en om 8 uur vetrekken naar onze nieuwe bestemming. Het is een rit van ongeveer 410 km. Deze zal voor het grootste gedeelte over gravel gaan. Na het heerlijke ontbijt en een praatje maken met de andere gasten gaan we naar Aus om te tanken en te pinnen. Het maximum pinbedrag is bij de ene bank 1500,00 ND (85,00 euro) of 2000,00 ND (118,00). Je kan dus niet al te veel geld opnemen. Berend laat de tank volgooien en de medewerker maakt de ramen van de auto weer lekker schoon. Wij kunnen aan de reis beginnen. Tot aan Helmingerhausen is het 105 km, de weg ligt er gladjes bij.

Van de vorige keer wisten wij nog dat daar een restaurant is waar je koffie en warme appeltaart kan krijgen. Dus dat is toch een fijn vooruitzicht, gelukkig was het restaurant nog aanwezig en hebben wij hiervan heerlijk genoten.

Dan weer onderweg, af en toe zien wij weer apen en oryxen en een eenzame struisvogels lopen. Na een km of 200 begint de weg toch wat slechter te worden. Ook moet je uitkijken als de weg opeens naar beneden duikt, je hebt dan het gevoel alsof je in een achtbaan zit. Er zijn stukken bij waar je stuurmanskunst behoorlijk op de proef wordt gesteld. Onderweg nog even een broodje nuttigen en weer door.

Rond half drie waren op onze nieuwe bestemming, alle papieren weer invullen en dan naar ons huisje. De temperatuur is heerlijk en we gaan bij het zwembad nog even wat drinken. Voor vandaag houden wij het lekker rustig.

Donderdag 13-09-2018

We zijn nog maar een week onderweg en het lijkt wel weken. Zoveel hebben wij al gezien. Vandaag gaan we naar sossusvlei. Een gigantisch rood duinlandschap wat onderdeel is van de Namib- Naukluft woestijn, een van de grootste woestijnen van de wereld. Nadat we de permit gehaald hadden bij het toegangshek moesten we nog 45 km rijden tot duin 45. Hier zijn we , net als 2 jaar geleden opgeklommen. Bij een hoogte van 85 meter zijn we gestopt , want de rest was wel heel stijl. Boven een schitterend uitzicht over de rode vallei. Daarna doorgereden naar sossusvlei 20 km verder. We dorsten het niet aan om met onze 4x4 de laatste 5 km door het diepe mulle zand te rijden. Dus dan maar in de safari-jeep. Sossusvlei is een zoutmeer met 200 jaar oude dode bomen. Erg imponerend en vooral zeer warm. De max.temperatuur vandaag was 34 gr. Om 15:00 uur waren we terug bij de lodge en zijn lekker gaan liggen bij het zwembad. Weer een topdag. Morgen weer een lange rit voor de boeg over enkel gravel wegen.

1. Bert:
    14 september 2018
    Zie ik, buiten alle hele mooie dingen, toch weer een foto met ( weliswaar niet zo'n heel groot stuk ) gebak staan? Het is ook wel heel erg verleidelijk met die hele grote reclame borden langs de weg. Tenslotte moeten die mensen toch ook ergens van leven en op deze manier help jij ze daarbij, toch?
  2. Corry:
    14 september 2018
    Tja dat is ook zo eet lekker appel cake en help de mensen.
    Gewoon jaloers hoor ik krijg wel trek.
    Mooi dat rode duin ,was ook in marroko mooi.
  3. Paul:
    14 september 2018
    Prachtige landschappen, prachtige lodgesn en voldoende culinaire geneugten. Wat heb je nog meer te wensen...
  4. Mirjam huttinga:
    15 september 2018
    Wat een prachtige omgeving. Echt genieten!