reisdag door de bergen

11 september 2018 - Aus, Namibië

Zondag 10-09-2018

Na het ontbijt de spullen gepakt en weer op weg, We gaan een kort ritje maken naar de oranjerivier.(117 km) en het plaatsje Aussenkehr.  We rijden door eindeloze vlaktes en door de  bergen. Het is werkelijk indrukwekkend. Bijna aan het eind van de rit wordt alles groen. Veel plantages en wijn gebieden. Duidelijk de invloed van de rivier. Nog even langs de spar geweest , van oorsprong ooit een zoetermeers bedrijf. Ook hier heb je townships, hutjes van riet en als je geluk hebt met een golfplatendak  boven je hoofd. Veel van deze mensen werken op deze druivenkwekerijen. Om 11:30 uur waren wij al bij ons resort. Wederom een prachtig huisje pal aan de rivier. We hebben heerlijk rustig de uren doorgebracht. Daarna zijn we op de rivier gaan kanoën. De rivier is vrij snel stromend dus de heenweg was vrij zwaar, maar terug hebben we ons laten meedrijven. Brigitte heeft nog wat foto’s van de zonsondergang gemaakt waarna we lekker zijn gaan eten.

Maandag 11-09-2018

De tijd vliegt nu al snel voorbij. Vandaag gaan wij langs de  oranje rivier naar Aus een rit van pak hem beet 280 km.  Het eerste stuk leidt ons langs de rivier en door de bergen. Vlak langs de rivier is het groen maar de bergen zijn dor en kaal. Het eerste stuk van deze weg stuiteren wij alle kanten op. Wij houden ons hart vast, als dit 280 km duurt rammelen onze kiezen de mond uit. Er staat een meneer met een vlag te zwaaien, rustig aan rijden en achter de schraapmachine aan. Dit duurt een km ongeveer. De schraapmachine gaat aan de kant, en wij mogen er langs. Eerst nog even doorschudden en dan ligt er voor ons een mooie zo goed als glad geschraapte weg. Wij helemaal blij. Wij komen aan bij het Aussenkehr nature park, hier staat “als de slagboom dicht is stoppen mocht deze openstaan doorrijden” geweldig toch. De omgeving is overweldigend. Je verwacht dit niet in Namibie. Hoge bergen en dan de oranjerivier, die zorgt voor een stukje groene omgeving. De weg is af en toe net een achtbaan, een behoorlijk stijlstuk naar beneden en dan gelijk weer onhoog. Je moet hier wel op je snelheid letten anders vlieg je letterlijk de lucht in. Onderweg zien we nog een groep baboons. Aan het einde van het park zijn de slagbomen dicht dus stoppen. En zoals het hier gewoon is formulier invullen en vriendelijk vragen hoe het gaat. Dan mogen we weer door. Na honderd km krijgen we een asfaltweg, dit rijdt weer lekker aan. Onderweg nog even tanken en rond het middaguur zijn wij in Aus. De lodges liggen weer schitterend en we hebben weer een mooi uitzicht. Lekker even relaxen bij het zwembad. Dan gaan wij nog even naar waterplaats waar “wilde paarden”leven. Sinds de jaren 80 proberen ze paarden in het wild te laten leven. Dus eigenlijk tamme paarden die zij hebben uitgezet.

Dan nog even wat drinken en aanschuiven voor een heerlijk diner.

1. Helen:
    11 september 2018
    Prachtige foto’s, zo te zien genieten jullie weer met volle teugen. Veel plezier nog. Groetjes Helen
  2. Jolanda Huttinga:
    12 september 2018
    Wat een mooie foto's. Jullie maken heel wat km's, maar zien zo een hoop van het land.
  3. Ruud:
    Mooie foto's en veel plezier nog Gr Ruud de R
  4. Mirjam:
    12 september 2018
    Mooi zeg! Vooral die foto met de oneindige weg, prachtig!
  5. Hett&Paul:
    12 september 2018
    Hele mooie foto's! Lijkt alsof jullie daar helemaal alleen rijden. Brutale apen hè die bavianen. Zijn echt geen lieverdjes!
  6. Gerrit:
    12 september 2018
    Het ziet er allemaal weer mooi uit. 🕺🐎
  7. Mier:
    12 september 2018
    Geduld is een schone zaak, maar stiekem is zo'n schudweg wel meer Afrikaans dan die gladde nieuwe asfaltweg!
  8. Ton Rentier:
    12 september 2018
    Mooie reis ! Zelf uitgezocht of via een reisorganisatie ?
  9. Wout:
    12 september 2018
    Mooi hoor. Vraagje, hoe zit het rond deze tijd met de gemiddelde temperatuur daar ?
    Toi toi toi