okavango delta

30 september 2018 - Gobabis, Namibië

Vrijdag 28-08-2018

Voor vandaag staat er een boottocht gepland voor een hele dag door de Okavango Delta. Om 8 uur worden we opgehaald bij de lodge en naar de boot gebracht. Er gaat nog een ander stel mee. Alles wordt op de boot gebracht, campingstoeltjes en koelboxen want we gaan op “Chiefs Island” lunchen.

We hebben een leuke gids (die gelijk tijdig bootsman is). Het is een heerlijke snelle boot. We varen rustig langs de verschillende lodges, en als we op de rivier zijn gaat hij lekker snel. Er staan hier koeien, ezels geiten en paarden in het water. Maar hier komen wij niet voor. Als snel ziet hij een jonge krokodil op de kant liggen. Ze zijn echt super snel, zodra wij iets dichter bijkwamen schoot hij het water in. Al snel zijn wij in de delta, een heel mooi waterrijk gebied, hier komen verschillende rivieren uit Angola samen. We zien olifanten die tot hun middel in het water staan en het gras uit het water plukken en met hun slurf de bagger van de pollen slaan. We zien nog meer krokodillen mooie kikkertjes, en liggen lange tijd te genieten van 7 nijlpaarden die onderwater duiken weer met veel kabaal boven komen en af en toe een robbertje vechten. We meren aan bij het eiland voor de lunch en gaan dan weer door de soms hele smalle slootjes. Giraffen, herten en waterbuffels en veel mooi vogels komen voorbij. Het is weer genieten geblazen.  Als we bijna terug zijn genieten wij, onder het genot van een drankje van de mooie zonsondergang.

Zaterdag 29-09-2017,

We gaan weer een stukje richting Windhoek. In Maun gaan wij nog even bij mensen op de koffie die wij hebben ontmoet tijdens onze reis. Zij hebben een schitterend huis met uitzicht op een rivier. Dan gaan wij, na nog een keer getankt te hebben richting Ganzi voor onze volgende stop. Helaas kunnen wij deze niet gemakkelijk vinden en maken hierdoor extra veel km. Terug gereden naar Ganzi en op het politiebureau gevraagd of zij wisten waar het lag. Het blijkt dat het voor Ganzi lag en niet daarna. Al met al een lange en vermoeiend rit. We werden wel netjes opgewacht en moesten we achter de truck aan naar ons verblijf nog 9 km over een gravelroad. Hier werden wij vriendelijk welkom geheten en gevraagd of wij toch nog zin hadden om een gamedrive te maken. Daar zeiden wij geen nee tegen. Er werd nog even een koelbox met wat biertjes ingeladen en gingen we op pad. We gingen op zoek naar de neushoorns, onderweg natuurlijk nog veel ander wild gezien. Maar de klap op de vuurpijl was toch de neushoorn die wij van dichtbij konden bewonderen onder het genot van een flesje bier.
Toen de zon bijna onder was waren wij weer terug bij ons verblijf. Spullen in de tent gezet en heerlijk een douche genomen en even bijkomen bij een haardvuur. Gezellig met de familie samen gegeten en nog heerlijk onder de sterrenhemel de dag doorgenomen.

Zondag 20.09.2019

Na een heerlijk ontbijt en een vriendelijk afscheid, worden wij weer teruggebracht naar de weg. Wij gaan vandaag weer de grens over van Botswana naar Namibie. Het rijd allemaal lekker aan. We hoeven alleen maar de koeien, paarden en geiten in de gaten te houden. Gelukkig geen potholes meer. Bij de grens verloopt het allemaal vrij soepel, natuurlijk wel de nodige en onnodige papieren invullen en dan zijn we weer in Namibie.  Wij zijn hier in de Kalahari woestijn, waar wij voor de laatste nacht weer een schitterend verblijf hebben. Zo nog even een eindje wandelen en dan nog genieten van onze laatste avond in dit schitterende land.

Dit was het laatste reisverslag van onze reis. Wij hebben dit gemaakt om later als we thuis zijn, alles weer te kunnen herinnneren. We hebben veel gezien en meegemaakt , waar jullie stukken van hebben meegemaakt en hopelijk van hebben genoten.

Groeten, Berend en Brigitte

1. Jolanda Huttinga:
    30 september 2018
    Lieve pap en mam, bedankt voor jullie mooie verhalen en foto's. Alvast een hele goede terugreis en ik ben toch wel weer blij om jullie straks weer te zien. Xxx
  2. Nel:
    30 september 2018
    Wat een schitterende reis hebben jullie weer gemaakt, bedankt voor het reisverslag en een goede terugreis.
  3. Paul:
    30 september 2018
    Het ziet er allemaal weer prachtig uit.
    Thanx voor jullie mooie verhalen en foto’s.
    Goede reis en tot snels.
  4. Helen:
    30 september 2018
    Zo te lezen hebben jullie weer groot avontuur beleefd. Goede terug reis naar het ook wel weer fantastische Nederland!
  5. Corry:
    30 september 2018
    Wat een mooi reis en wat hebben jullie veel dieren gezien m geweldig. Goede thuis reis.
  6. Wout Jonker:
    Geweldig hoor ! Safe Journey home
  7. Hett&Paul:
    30 september 2018
    Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Leuk om jullie te volgen met jullie mooie reisverhalen en prachtige foto’s. Alvast een hele goede vlucht en tot gauw. Grs Hett
  8. Mirjam huttinga:
    1 oktober 2018
    Wat een mooie dingen hebben jullie gezien en beleefd. Super dat we dat allemaal konden volgen. Goede reis terug! Xxx
  9. Mier:
    Super reis weer!!
    Goede terugreis. Ik zie je in november weer! (ben even een paar weekjes van het project)
  10. Jannet:
    1 oktober 2018
    Het was weer genieten om te lezen en de foto's te bekijken..
    Goede terugreis!!
  11. Chris van Roon:
    1 oktober 2018
    Wat een mooie reis weer. Bedankt dat we een beetje mee konden genieten. Goede reis terug.
  12. Marion Post:
    1 oktober 2018
    super, wat een mooie reis zeg! echt leuk om zo te mogen meegenieten van jullie avonturen. goede terugreis
  13. Barbera:
    1 oktober 2018
    Een en al genieten!! Bedankt voor jullie verhalen
  14. Elly:
    1 oktober 2018
    Wordt weer een mooi fotoalbum.
  15. Gerrit en Anneke:
    1 oktober 2018
    Wat een schitterende reis hebben jullie weer gemaakt. De foto's waren geweldig.
    Tot straks op Schiphol!!!
  16. Margriet:
    2 oktober 2018
    schitterende verhalen met unieke foto's!
    ik heb ervan genoten!
    dat hebben jullie maar mooi samen meegemaakt en straks samen mooie herinneringen aan!
    het zal wel weer even wennen zijn hier in het koude kikkerlandje ;-)
    tot ziens en groet,