lunchen tussen de Pelicanen

27 september 2018 - Moremi Game Reserve, Botswana

Maandag 24 september,

Morre,morre.

Of te wel goedemorgen in het Zuid Afrikaans. Het valt ons op dat er in Namibië veel Zuid Afrikaans wordt gesproken. Zowel door de blanke en donkere mensen hier. Ze vinden het leuk als je in het Nederlands een praatje met ze maakt. Niet te snel natuurlijk anders versta je er nog niets van.

We hebben vandaag een tochtje te goed van zo’n 371 km. Dus goed te doen J. Lekker rustig aan met het ontbijt en nog even genieten van de mooie omgeving. We rijden nog door de Caprivi Strip. Er zijn veel kleine dorpjes aan de weg, dus goed uitkijken omdat de koeien en geiten zo de weg oversteken. En ook door de bewoners wordt er veel gebruik gemaakt van deze wegen. Openbaar vervoer is er niet, dus hopen ze op auto’s die stoppen en ze mee willen nemen.

We hebben een lodge aan de noordkant van de Chobe rivier. Het ligt echt op de grens van Namibië en Botswana. Aan de Namibische kant veel veeteelt en aan de kant van Botswana ligt het nationale park. Van een kleine telerstelling mag je dan ook spreken., het uitzicht op koeien is toch heel anders dan het uitzicht op herten en nijlpaarden. Maar goed we hebben het zelf uitgezocht dus we gaaan ervoor. We hebben voor de volgende dag een boot trip besproken met lunch, hoe gaaf is dat.

Heerlijk gegeten en genoten van de muziek en dans die  de medewerkers voor ons in petto hadden. Nog even de door dag genomen bij een heerlijk haardvuurtje buiten.

PS Berend heeft nog twee campingstoeltjes naar hun grootje geholpen

Dinsdag 25-09-2018.

We kunnen lekker rustig aandoen, we hebben de boot om half 12. Dus heerlijk ontbeten en een boekje lezen.
Om half 12 worden de hapjes en drankjes op de boot gebracht. En ja hoor wij zijn weer samen. We hebben nog even goed geroken maar aan onze lichaamsgeur kan het niet liggen dat wij steeds maar met zijn tweeën zijn.
Langzaam glijdt de boot door het water, we zien al snel een jonge krokodil op de kant. Ook een leguaan schiet snel de kant op.
Het is hier een waar paradijs voor vogelliefhebbers. Ik wist niet dat er zoveel soorten ijsvogels bestonden en er zijn zoveel mooie vogelsoorten. Ook zien we veel visarenden. Aan de kant van Botswana zien we veel herten en zebra’s. Het is deze vakantie dat we veel grote groepen dieren zien. Ook zien we een statige mooie waterbok. Op een gegeven moment zegt de gids dat wij achter ons moeten kijken. Er zijn werkelijk honderden pelikanen achter ons de rivier op gekomen om kleine visjes uit het water te scheppen. Ook dit is weer zo’n mooi moment waar je niet op rekent. Een andere gids zei het al eerder, de natuur kan je mooi verrassen. Het is toch verbazingwekkend dat zij weten dat er op dat moment zoveel vis zit in de rivier. We varen nog een stukje door en gaan dan weer terug om tussen al die pelikanen te lunchen.

Dan weer door en zien een boom vol met rode ijsvogeltjes, wij gaan even naar de kant het land op om te kijken hoe zij hier nestelen. Deze vogels komen vanuit spanje helemaal hier naar toe om te nestelen. Het wordt tijd om weer terug te gaan. We zien nog giraffen en olifanten. Vlak langs de rivier staat een grote groep herten en daartussen spelen de bavianen. Al met al weer een geslaagde trip.

Dan even lekker opfrissen en een hapje eten en genieten  van de zonsondergang.

Woensdag 26-09-2018.

We hebben de wekker gezet, we willen om 7:00 eten want er staat ons weer een lange reisdag te wachten. Ook gaan we de grens over naar Botswana.
Ontbijten, tanden poetsen, uitchecken en dan weer op pad. De eerste 3 km gaan over een weg met veel hobbels en mul zand. Onze duster heeft er zin in, en trekt zich manmoedig door dit mulle zand. De grens ligt dichtbij, we melden ons netjes bij de douane en moeten natuurlijk een formulier invullen Gelukkig is het nog niet zo druk. Na een mooie stempel in ons paspoort, vervoegen wij ons

1. Corry:
    27 september 2018
    Ik begrijp wel dat je door stoelen zakt ,te veel appel taart.
  2. Jolanda Huttinga:
    27 september 2018
    Heerlijk toch een privé boottocht? Het zal voor jullie saai zijn straks in NL, hier zie je niet zoveel dieren. Maar pap...2 campingstoeltjes 🙈
  3. Marianne Mathilde HendriksAlbers:
    27 september 2018
    Geweldig allemaal. Is wel heel snel gegaan allemaal..geniet nog van de laatste dagen.