meer dan duizend olifanten

25 september 2018 - Chobe, Botswana

Zaterdag 22-09-2018

Vandaag gaan we over de caprivistrip naar Bwabwata National Park. De Caprivistrip is een langgerekt stuk land ingeklemd tussen Angola, Zambia en Botswana. Een recht stuk asfaltweg van 198 km. We rijden hier door het nationale park Bwabwana.. Overal wordt door middel van borden gewaarschuwd voor overstekende herten, olifanten en Jakhalzen. Waar niet voor gewaarschuwd wordt zien we langs de kant staan, een struisvogel. Om ongeveer 13:00 uur kwamen wij aan op de lodge. Eerst nog even een 4 km lang zandpad bedwingen, maar dat ging weer goed. Als je van de armoe, die we de hele weg gezien hebben , terecht komt in een super mooie lodge is het wel even bedenken hoe de wereld in elkaar steekt. We checken in en worden naar ons huisje gebracht. We zien hier wat apen aan het ravotten. Op de bomen hangen bordjes met pas op krokodillen en nijlpaarden. Na lekker een paar uurtjes bij het zwembad gelegen te hebben, zijn we ons gaan douchen. Het diner was fantastisch , zeker in vergelijking met de 2 avonden in het vorige park. Met een schitterend mooi uitzicht over de rivier. In de verte zien we nog herten en twee nijlpaarden.

zondag 23 september 2018

We maken er een rustig dagje van. Lekker uitgeslapen en daarna rustig ontbeten. Het ontbijt was weer super goed. We hebben even ge-appt met de meiden die vandaag de Van Dam tot Dam loop gaan doen. We hoorden dat het weer niet best is in Nederland. Lekker even een goed kopje koffie drinken en dan maken we een korte wandeling langs de rivier. Dan bij het zwembad boekje lezen af en toe even afkoelen en kunnen we bij het zwembad ook nog lunchen. Hoe luxe is dat. Om drie uur gaan we weer een gamedrive maken. We gaan met een bootje de rivier op en na een minuut of 10 meren we aan en gaan hiervandaan verder met de jeep. Het is weer een gemêleerd gezelschap. We zien de meest mooie, kleurrijke vogels. Je krijgt hier wel gelijk het Afrika gevoel, over zandweggetjes gaan we op zoek naar de dieren. Als we een dier spotten maar deze wat ver weg is, gaat de gids het pad af en rijdt er door de bush gewoon naar toe. We zien weer mooie herten en aan grote groep bavianen. Deze lijken iets minder eng dan die wij langs de kant van de weg hebben gezien. Er zijn veel jonkies bij, die bij mams op de rug of onder de  buik hangen. Struisvogels, wratte zwijnen en buffels en de Afrikaanse visarend komen we tegen onder weg. In de verte horen we gebrul van olifanten. Bij een waterplaats staat een aanzienlijke groep olifanten. Schitterend om te zien. Dan rijden we een stuk verder en worden op een gegeven moment worden we werkelijk omringd door honderden olifanten. Van alle kanten komen ze op ons af en gaan richting de rivier. Langzaam rijdt de gids door en stoppen bij een mooie plek waar we wat snacks en drinken krijgen. Hier komt de stoet olifanten naar toe. Het zijn er volgens de gids wel duizend stuks. Ze komen aan bij het water, drinken wat spuiten zich af en toe even nat en verdwijnen dan weer de bush in. Na een tijdje moeten we weer terug, de stoet olifanten is nog aan het lopen en wij rijden hier heel langzaam doorheen. Overal om je heen getoeter en zie je wapperende oren van de olifanten, vooral als er kleintjes bij zijn. Het is wat angstig maar ook fascinerend. Uiteindelijk rijden we uit de groep. Op de terugweg spot Berend nog waterbuffels. Dan wordt het tijd om weer terg te gaan. De zon gaat mooi onder en we genieten nog na van deze schitterende safari.

Onder het genot van een drankje nog even genieten van het schitterende uitzicht en de vele geluiden die je hier hoort.

1. Paul:
    25 september 2018
    Prachtig hoor. Het ultieme genieten.
  2. Gerrit en Anneke:
    25 september 2018
    Wat spannend tussen al die olifanten door!!! Zoveel bij elkaar... prachtig!
  3. Chris van Roon:
    25 september 2018
    Wat een mooie foto's weer.
  4. Jannet:
    25 september 2018
    Die olifanten..bijzonder mooie ervaring lijkt me dat!!
  5. Mirjam huttinga:
    Geweldig!!
  6. Veronique:
    25 september 2018
    Wat een prachtige foto's weer, en al die olifanten, geweldig!
  7. Berend Huttinga:
    25 september 2018
    Het was echt een hele bijzondere ervaring. Zoveel en zo dichtbij 😃
  8. Nel:
    27 september 2018
    Wat een prachtige foto’s weer en al die olifanten, geweldig
  9. Bert:
    27 september 2018
    Als je al deze prachtige dieren van zo dichtbij ziet, dan is dat wel heel erg geweldig.
    Geniet nog maar even want voor je het weet is het alweer 4 oktober.
  10. Jolanda Huttinga:
    27 september 2018
    Wauw wat is de natuur toch mooi.